Теоретико-методичні засади розвитку виразного мовлення майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів

Реклама: хостинг в Украине бесплатно

 
   
   - © Руденко Юлія Анатоліївна - Культура мовлення та виразне читання - змістовий модуль 2 - тема 2 - Кафедра теорії і методики дошкільної освіти
 
 

 
 
Віртуальний зошит з курсу "Культура мовлення та виразне читання"
  Культура мовлення та виразне читання
Модульний контроль з курсу „Культура мовлення та виразне читання”

Змістовий модуль №2

Тема 2. Теоретичні положення і методика практичного використання засобів логіко-емоційної виразності.

Практичне заняття

План

  1. Принципи засвоєння і використання ЗЛЕВЧ.
  2. Значення мовних тактів для процесу читання та мовлення.
  3. Класифікація пауз.
  4. Емоційний зміст наголошених слів. Види наголосу.
  5. Розуміння і визначення мелодики у тексті.
  6. Значення мелодики мовлення для виразного читання в дошкільному закладі освіти.

Завдання до практичного заняття

Завдання 1. Складіть систематизовану картотеку науково-методичних публікацій з розділу „Основні положення засобів логіко-емоційної виразності читання”, що розкривають специфіку використання ЗЛЕВЧ у сучасних дошкільних закладах освіти.

Завдання 2. Дайте відповідь на запитання:

  1. До чого може призвести ігнорування або неправильне вживання логічної паузи? Наведіть приклади.
  2. У чому полягає значення логічних наголосів для вираження змісту фрази?
  3. Що треба знати і вміти вихователю для того, щоб досконало оперувати емоційною функцією наголошених слів у процесі читання, мовлення?
  4. Обґрунтуйте значення темпу для процесу читання, мовлення.

Завдання 3. Дайте визначення психологічної паузи, розкрийте її значення і функціонування. Поясніть, чим зумовлюється потреба психологічної паузи і що при цьому необхідно знати вихователю. Розкрийте зміст і значення різновидів психологічної паузи як стимулів до правильного її визначення і відтворення.

Завдання 4. Наведіть приклади на використання віршової паузи з читанок для дітей дошкільного віку чи інших джерел, поясніть їх і відтворіть.

Завдання 5. Поміркуйте і наведіть такі обставини, в яких нижчеподані речення набрали б певного емоційного забарвлення. Розкрийте викликані почуття. Прочитайте речення.

Настала зима. Здоровенькі були. Білі мухи налетіли, - все подвір’я стало біле.

Завдання 6. Розкрийте і покажіть на конкретних прикладах сутність основних мелодичних змін на слуховому рівні сприймання і позначення їх на письмі.

Завдання 7. Розпишіть у партитурі текст (за власним вибором).

Завдання 8. Розставте паузи і, зберігаючи їх, прочитайте тексти вголос.

Г.Химич 

Чий кавун?

Жило собі три брати. Узяв старший брат кавунове зерня і посадив на баштані. За якийсь час виткнувся із землі росточок. А сонце припікає його і припікає. Запріг середній брат коня. Привіз на баштан бочку води і полив росточок. Став росточок ще краще рости. Аж тут обступили його з усіх боків бур’яни.

Прийшов на баштан молодший брат та й виполов увесь бур’ян. І виріс кавун великий-превиликий. Спалахнула між братів суперечка.

- Це мій кавун! – сказав старший брат. – Я його посадив.

- Ні, мій! –заперечив середній. – Я його поливав.

- Ні, мій! – подав голос наймолодший брат. – Я його від бур’янів урятував.

Довго вони сперечалися, та так і не дійшли згоди.

Ну, а тобі як здається – чий кавун?

Т.Волгіна.

Славкові вареники.

Мама ліпила вареники з вишнями. Діти теж стали ліпити. Оксана сім вареників зліпила і в окріп вкинула. Петрик – п’ять, а славко – три.

Зварилися вареники. Мама їх сметаною полила, цукром посипала. – Іжте, мої любі, на здоров я.

 Сіли діти за стіл, вареники уминають.

Раптом Славко як зарепетує:

-У-у-у... мені вареник порожній попався!

Дивляться всі – і справді вареник без вишень.

- Ой! І в мене порожній! – сказала Оксанка.

- І в мене! – додав Петрик. Що за дивина!

- Я в кожний вареник вишні клав, - сказав Петрик.

- І я, - озвалася Оксанка.

Тільки Славко мовчить: почервонів, похнюпився. І тут всі зрозуміли, чому три вареники були без начинки.

Завдання 9.  Розкрийте функціональні особливості логічного наголосу. На нижче поданих прикладах продемонструйте  зміни змісту фрази за зміною місця логічного наголосу.

Жив собі був майстер Золоті Руки. Узяв він якось сніпок соломи, виплів солом’яну ляльку.  (Укр.. нар. казка)

Заглядає в шибку казка

З сивими очима,

Материнська добра ласка

В неї за плечима. (В.Симоненко)

Була собі дівчинка. Пішла вона в ліс по ягоди й зустріла там бабусю.

- Доброго дня, дівчинко! – сказала їй бабуся. – дай мені ягід, будь ласка.

- На, бабусю, - каже дівчинка.

- Дякую, дівчинко!

Поїла бабуся ягід і сказала: !Ти мені ягід дала, а я тобі теж щось подарую. Ось тобі горщик. Досить тобі тільки сказати: „Раз, два, три! Горщику, вари!” – і він почне варити смачну солодку кашу. А скажеш йому: „Раз, два, три! Горщику, не вари!” – він перестає варити.

- Спасибі, бабусю, - сказала дівчинка, взяла горщик і пішла додому.

Завдання 10. Розпишіть у партитурі вірш та прозовий твір і прочитайте  у відповідному темпі. При виконанні завдання використовуйте ТЗН (магнітофон, або диктофон). Прослуховуючи запис власного голосу, легко виявляються мелодичні та інші недоліки.

Завдання 11.   Як  Ви розумієте поняття „темп мовлення”? В якому  темпі слід читати художні твори дітям в дошкільному закладі? Обґрунтуйте свою думку.

Завдання з педагогічної практики

Проаналізуйте  навчально-виховні плани базових дошкільних закладів. З’ясуйте за якою методикою проводяться заняття  з навчання   виразності мовлення т дітей 4-6 років.  Дані аналізу запишіть в зошити для практичних.

Робота з художніми текстами. Доберіть з художньої літератури  тексти для різних вікових груп (1 молодша, 2 молодша, середня, старша). Розпишіть їх у партитурі (визначте всі види пауз, наголос, доберіть відповідний темп, тембр мовлення). Прочитайте вголос. Своє мовлення проаналізуйте.

 

відправити результати ви можете якщо зареєстровані на сайті